Butikker

PRESSEMEDDELELSE
Mandag den 30. januar 2017

AK83 Arkitekter tegner udbygning til SlotsArkaderne

Det arkitektfirma, der stod bag SlotsArkaderne, har også tegnet den udvidelse på godt 2000 m2 butiksareal og 400 m2 boliger, som skal opføres i løbet af 2017-18

Tilbage i 1992 var det AK83 Arkitekter, der projekterede Hillerøds nye shoppingcenter. Nu udvider SlotsArkaderne med 2.000 m2 butiksareal og 400 m2 boliger, og igen står AK83 som arkitekter. Arkitekt og partner i AK83, Lars Levin, har været med hele vejen:

”Ideen med SlotsArkaderne var at bygge et butikscenter ind i centrum af en eksisterende by i stedet for at placere det som en fjern satellit i byens udkant. På den måde trækker centret liv og mennesker ind i byen. I Hillerød kobler SlotsArkaderne sig på Slotsgade, der jo er hovedstrøget, og centret blev dermed fra dag ét en integreret del af byen. Det er jo gået rigtig godt for centret, som har formået at give et tilskud til byen og bymidten,” siger Lars Levin.

Han fortæller, at smalle hollandske gavlhuse med store sprossede vinduer var en bærende idé, som arkitekterne dengang tog til Amsterdam og andre byer for at studere. Et andet element var glasoverdækkede ”gader” mellem klart afgrænsede butikker, som giver centrets besøgende fornemmelsen af at gå i en by. En oplevelse som blev understreget af en række niveauspring inde i centret.

”Med den kommende udvidelse af centret bygger vi videre på ideerne fra dengang. Ejendommen Slotsgade 25 er bevaringsværdig og skal som beskrevet i lokalplanen have sin facade genetableret i nyklassicistisk stil. Baghuset bliver revet ned og det nye byggeri fylder gården ud mod de eksisterende bygninger. Ud mod Danners Plads bliver facaden muret og vil fremstå i changerende gule farver og med store vinduer, som det kendes fra SlotsArkaderne i øvrigt,” fortæller Lars Levin.

Han tilføjer, at koblingen mellem det nybyggede areal og det eksisterende center bliver nærmest umærkelig, fordi kunderne kommer fra indtil flere indgange i centergaden, fra Slotsgade og via rotunden i modsatte ende. H&M flytter ind og får 2.000 m2 butiksareal i to etager med en intern rulletrappe.

Tegnestuen AK83 er garvet i forhold til at tegne butikscentre. Den har siden Slotsarkaderne stået bag flere andre, herunder Spinderiet i Valby og RO’s Torv i Roskilde. Slotsarkaderne blev året efter sin opførelse kåret som Nordeuropas flotteste butikscenter.

Ejendommen Slotsgade 25, som nu bliver inddraget i SlotsArkaderne blev allerede for et par år siden købt af Danica Pension, der ejer SlotsArkaderne. De administreres af DEAS, der er Danmarks største center manager med en portefølje på 17 shoppingcentre over hele landet. Center manager Pia Lynggaard, ser frem til at give SlotsArkaderne et løft med SlotsArkaderne:

”Dermed er vi jo med til at yderligere at udvikle Hillerød som en by, hvor en meget stor del af Nordsjælland kommer for at shoppe,” siger Pia Lynggaard.

Yderligere information: Pia Lynggaard, Center Manager, SlotsArkaderne i Hillerød. Tlf: 27 75 56 04 – Mail: ply@deas.dk

0 Kommentare
Forrige indlæg